Her får vi stadig nye henvendelser om serviceavtaler. Det er veldig bra, og tyder på at kunden ser viktigheten av å ha kontinuerlig service og vedlikehold av portene sine. Det er naturligvis en trygghet i dette, for da vet de at alt er i orden, og at alle sikkerhetsfunksjoner fungerer som de skal.
Er i forkant
En annen ting som er en stor fordel dersom man inngår en serviceavtale, er at vi ofte tar ting i forkant. Vi avdekker feil og mangler på portene, og fikser dette fortløpende slik at kunden ikke skal få nedetid på portene sine. Forøvrig gjør vi alltid kunden oppmerksom på viktigheten av serviceavtaler i forhold til garanti og reklamasjon. Man er avhengig av å ha en serviceavtale dersom skader eller reparasjoner skal gå innunder dette.
Lønnsomhet for kunden
Økningen i antallet serviceavtaler i den senere tid gjelder først og fremst porter på industribygg. Men vi har også fått flere og flere forespørsler om service på garasjeporter fra privatpersoner. De ser nok også lønnsomheten i det. For det første slipper man å gjøre arbeidet selv. Og man trenger jo både mye utstyr og spesialverktøy og den profesjonelle kunnskapen som skal til for å reparere og vedlikeholde portene. Har man en serviceavtale, vet man at alt er i orden til enhver tid, og at ting fungerer.
Når du ikke kommer ut, kommer vi inn
Det hender at folk ringer for at de ikke får opp porten sin. Kanskje skal de på jobb eller reise, så står de der da, med bilen sin, på innsida av porten. Da hjelper det ikke å si de magiske ordene Sesam, sesam, lukk deg opp. Det er lurere å ringe til oss. Feilen kan være alt fra at en fjær har røket, eller wireavsporing, til at det er noe galt med selve portløfteren. I sånne tilfelle rykker vi ut så fort vi kan, slik at kundene kommer seg dit de skulle ha vært hvis ikke porten hadde gått i «vranglås». Vi har jo reservedeler til de fleste porter på lager. Stort sett rykker vi ut umiddelbart, så lenge vi har tid og mulighet. Dette skjedde blant annet forleden kveld, i et borettslag. Der hadde de hatt brannøvelse, og opplevde at en port som gikk ned da brannlarmen utløstes ikke gikk opp igjen etterpå. Da rykket vi ut med en gang, og var der i løpet av ti minutter!